Vuilnis, schoonmaken, zwerfafval

Vuilnis, schoonmaken, zwerfafval

Afval dat op straat slingert, een oude bank op de stoep of vuilniszakken naast containers: niet iedereen gooit of brengt afval netjes weg. De gemeente plaatst afvalbakken op straat, moet deze afvalbakken legen en houdt straten, stoepen en parken schoon. De gemeente zorgt ook voor het ophalen van uw huisvuil, daarvoor kunt u gebruik maken van wijkcontainers of huiscontainers (kliko’s). Huiscontainers worden op de ophaaldagen in uw wijk geleegd. Wijkcontainers staan op vaste plekken in de wijk. Wijkcontainers worden meestal op bepaalde tijden geleegd maar er worden ook sensoren gebruikt. Die meten of de container vol raakt zodat hij geleegd moet worden.

Huishoudelijk afval dat niet in een vuilniszak of container past en grofvuil, kan op afspraak worden opgehaald door de gemeente. U kunt afval en kringloopgoederen ook inleveren bij het milieupark of de milieustraat van uw gemeente.

Als afval overlast geeft, of als straten, stoepen, speelplekken of parken niet goed worden schoongehouden, kunt u dit bij de gemeente melden. Dan kan alsnog worden schoongemaakt en afval worden afgevoerd. De gemeente kan dan ook kijken of meer handhaving nodig is. Dat is ook zo als er bijvoorbeeld veel hondenpoep ligt, er zwerffietsen of winkelwagentjes staan of als hangjongeren zwerfafval achterlaten.

De ombudsman krijgt regelmatig klachten over (zwerf)afval of als de buitenruimte niet goed schoon is. Soms doet iemand een melding, hoort dan van de gemeente dat die is opgelost maar er gebeurt niets. Wijkcontainers zijn vol en worden niet snel geleegd, of er kan niets meer in omdat de klep vast zit. Zwerfafval wordt niet opgeruimd en dat trekt dan meeuwen of ratten aan.

Heeft u steeds problemen met het aanbieden van afval? Is er in uw buurt overlast zwerfafval waar de gemeente niets aan doet? Of heeft u andere klachten over de vuilnis? Is het speeltuintje om de hoek niet schoon? Dien dan éérst een klacht in bij uw gemeente. Helpt dit niet of duurt het te lang? Kom dan naar de ombudsman. Bel 0800 0802, stuur de ombudsman een e-mail of dien uw klacht online in.